Fällande dom för Lensway i marknadsdomstolen


Ibland så kan man få intrycket av att det går att komma undan med i stort sett vad som helst online. I forum så är det fullt med troll som sysslar med sådant som under normala omständigheter hade varit straffbart. Men när det handlar om marknadsföring online så kan man inte göra precis vad som helst och det ser vi nu tydligt av den fällande domen mot Lensway.se som ägs av Lenslogistics. Lensway har använt sig av metataggar som gav kunder en missvisande bild av att man sålde varumärket Easyvision som är ett av Specsavers varumärken.

Fällande dom från marknadsdomstolen

Det var under en marknadsföringskampanj som Lensway.se använde sig av Specsavers varumärke Easyvision på flera sätt som är förbjudna i enlighet med de marknadsföringslagar som gäller i Sverige. Genom att till exempel ha varumärket som metatagg så att det såg ut som att man kunde köpa produkterna från Easyvision från Lensway.se, men det kunde man inte och så får man alltså inte bete sig.

Specsavers stämde Lenslogistics för tilltaget med taggarna och de fick rätt. Lensway.se kommer inte att kunna fortsätta med den här typen av marknadsföring och om de ändå skulle göra det så kommer de att få betala böter på 1 miljon kronor. Lenslogistics får också stå för kostnaderna på omkring en halv miljon kronor för rättegången i Marknadsdomstolen (MD).

Läs domen här (PDF)